Hoe je het plan (wel of niet) aanpakt

2 december 2016

Hoe doe je dat eigenlijk, vrijwilligerswerk? Eerlijk? Ik heb geen flauw idee. Ik denk dat ik nog eerder de logica van de presidentsverkiezingen in Amerika weet te ontrafelen dan dat ik weet wat ik moet doen nadat ik heb besloten er werk van te gaan maken. Ik bedoel, het is niet zo dat je je koffers pakt, naar het vliegveld rijdt en zegt ‘doe mij die maar’. En misschien nog iets: hoe kom je dan eigenlijk bij Peru?
Aangezien ik ineens in een totaal nieuwe en onbekende wereld stapte, een beetje vergelijkbaar met de wereld van Xena en Hercules, leek het me wel handig om op zoek te gaan naar een organisatie die ook daadwerkelijk verstand heeft van dit soort dingen. Het lijkt me namelijk aardig gevaarlijk als ik ineens met een zwaard ga lopen zwieren, maar niet weet wat ik ermee aan kan richten. Dus wat doe je dan? Juist, Google. Google is op dat moment je grootste vriend. Google was mijn maat, m’n redder in nood, mijn rots in de branding. Tsja, waar zijn de tijden gebleven dat je het moest hebben van folders en boekjes in de bibliotheek? Toch was de relatie tussen Google en mij onhoudbaar. Een organisatie voor vrijwilligerswerk zoeken op Google, is namelijk net zoiets als een heleboel bomen zien, maar geen bos. Fail.
Gelukkig heb je tegenwoordig dan altijd nog zoiets als je ‘netwerk’. Dit is dus niet alleen iets wat belangrijk is bij het vinden van een baan, maar ook in geval van dit soort dingen geeft dit je een heus ‘halleluja’ gevoel. Ook ik kon plotseling een bijzondere versie van ‘halleluja’ zingen nadat een vriend van mij Commundo aanbracht. Hij was een jaar eerder zelf met Commundo naar Guatemala gegaan, en had dus goede ervaringen. Top, dacht ik, done deal. Totdat ik de website opende…..

Ken je die films waarbij ze op enig moment laten zien hoe warrig het in iemand z’n hoofd is, met allemaal cijfers, letters, dollartekens en noem maar op door elkaar, zonder dat er een fatsoenlijk verhaal van te maken valt? Precies. Zo ging het in mijn hoofd ook. Alweer. Wil je een yoga reisje, of een familiereis, of misschien wil je wel helpen voor dieren te zorgen in de jungle van Sri Lanka? Helpen in een weeshuis in Zuid-Afrika kan ook nog, maar er is ook plaats voor professionals in Kenia om de lokale bevolking op te leiden. Euh ja, ik kwam niet verder dan ‘ik wil vrijwilligerswerk doen’. Ik realiseerde me op dat moment dat ik eigenlijk nog helemaal niet wist wat ik wilde en dat mijn besluit om vrijwilligerswerk te gaan doen nog maar het begin was.
Totdat ik ineens een ‘Eureka’-moment had: ik wil heel graag werken, maar niet het gevoel hebben dat ik werk. Volg je me nog? Gelukkig. Dat kan dus maar 1 ding betekenen: iets totaal anders gaan doen dan dat je thuis doet. Geen professionals job in Kenia voor mij dus.
Plots kom ik uit in Peru. Alsof er een bovenaardse kracht is die mij, zonder dat ik het door heb, in die richting duwt. Het lijkt wel of er geen enkel ander project meer te vinden is. De skateramp in Cerrito de la Virgen, Peru. Ik mag hier gaan werken met kinderen in de leeftijd van 3 t/m 16 jaar. Huiswerk begeleiding, in combinatie met het spelenderwijs bijbrengen van normen en waarden. Laat ik nu graag bezig zijn met kennis overdragen aan anderen, dol zijn op kinderen (zolang ze niet van mezelf zijn), en een groot fan zijn van sport & spel. Ik zeg match made in heaven!

En zo heb ik contact gezocht met Commundo. Van een eerste kennismaking in een eng keldertje in Amersfoort (mijn perceptie toen ik daar voor het eerst voor de deur stond; volkomen onterecht overigens!), naar een overzicht van dingen waar je aan moet denken, tot een definitief besluit. Man wat ging dat snel! En man, wat moet je aan veel dingen denken! Al snel na mijn besluit bleek dus dat je vrijwilligerswerk niet ‘even’ gaat doen. Het vraagt commitment, inzet, loyaliteit en discipline. Zelfs al voordat je überhaupt aan het werk bent! Maar wat geeft het je een energie! Meteen al had ik wilde plannen en ideeën: ik wil een x aantal weken weg, ik wil iets extra’s betekenen en o ja, ik wil eigenlijk toch ook wel een week of 3 op vakantie om Peru te ontdekken. Zo gezegd, zo gedaan. Van 10 maart 2017 t/m 15 april 2017 ga ik me inzetten voor dit prachtige project om daarna, hopelijk met vriend lief, drie weken lang te genieten van al het moois dat Peru te bieden heeft.

Een beetje van mezelf, en een beetje van Commundo (met dank aan mijn ‘netwerk!).

1. Corina:
    4 december 2016
    Zoooo nichie dat leest lekker weg!
    Na de gedegen voorbereiding begint het langzaam aan te korten. Hoop dag je een fantastische reis gaat beleven en ik blijf je (ook hier) volgen! Dikke kus❤️